پروتز دندانی ثابت و(روکش وبریج)

پروتز ثابت دندان چیست؟

پروتز ثابت دندان، یا به عبارت دیگر، پروتز دندانی ثابت، یک روش در دندانپزشکی ترمیمی است که برای جایگزینی یا جبران یک یا چند دندان از دست رفته، یا آسیب دیده استفاده می‌شود. در این روش، پروتز دندانی بر روی دندان های مجاور یا اجزاء ارتباطی خاصی از دهان ثابت و نصب می‌شود، به عبارتی دیگر از طریق اتصال به دندان‌های سالم مجاور یا با استفاده از ایمپلنتها (در صورت وجود) ثابت می‌شود.

نوع پروتز ثابت متناسب با وضعیت خاص هر فرد و نیازهای آن شخص تعیین می‌شود. در برخی موارد معمول، پروتز ثابت دندان می‌تواند شامل:

  1. پل دندانی ( Dental Bridge ) : یک پروتز ثابت که به دندان‌های سالم مجاور برای جایگزینی یک یا چند دندان گم شده متصل می‌شود.
  2. تاج دندان ( Dental Crown ) : یک پروتز ثابت که بر روی دندان آسیب دیده و ضعیف قرار می‌گیرد و به آن قوت و استحکام بیشتری می‌دهد.
  3. ترمیم کامپوزیتی ( Composite Restoration ): استفاده از رزینی خاص به نام کامپوزیت برای ترمیم دندان آسیب دیده یا تخریب شده.
  4. پروتزهای ایمپلنتی ( Dental Implants ) : ایمپلنت‌ها، جراحی کامل ترمیم دندان را فراهم می‌کنند. آنها به عضو مصنوعی ریشه دندان صفحه‌ای، که به عملیات جراحی در استخوان فک یا فک‌ها متصل است، متصل می‌شوند. عملکرد و ظاهری طبیعی را با ایجاد دندان‌های جدید به شما می‌دهند.

پروتزهای ثابت دندان باعث استحکام و عملکرد بهتر دندان‌ها می‌شوند و به طور ظاهری نیز طبیعی به نظر می‌رسند. برای تعیین نوع پروتز مناسب برای شما، مهم است با دندانپزشک مشورت کنید تا بر اساس وضعیت دندانی شما، گزینه‌های بهتری را بررسی و توصیه کند.

روکش و بریج دندان چیست؟

روکش دندان Dental Veneer

 

روکش دندان یک تکنیک ترمیمی است که در آن یک لایه نازک از مواد مخصوص (معمولاً پرسلن یا رزین کامپوزیت) بر روی سطح جلویی دندان قرار می‌گیرد. این لایه نازک، باعث تغییر شکل، رنگ و اندازه دندان می‌شود و یک ظاهر زیبا، طبیعی و هماهنگ با دیگر دندان‌ها ایجاد می‌کند. روکش دندان معمولاً برای بهبود ظاهر دندان‌های از جمله دندان‌های شکسته، لکه‌دار، ترک خورده، فاقد شکل منظم یا فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود. این روش عموماً غیرقابل برگشت است، زیرا برای ایجاد فضای کافی برای نصب روکش، یک بخش کوچک از سطح دندان باید حذف شود.

نمونه درمان های دکتر زکیه پورذکریا

 

بریج دندان Dental Bridge:

بریج دندان یک پروتز ثابت است که برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته در دهان استفاده می‌شود. این پروتز با استفاده از دندان‌های سالم مجاور به دندان‌های از دست رفته اتصال پیدا می‌کند. بریج دندان معمولاً شامل دندان‌های مصنوعی (معروف به پل) است که بر روی دندان‌های سالم ساخته می‌شوند و با استفاده از اتصالات مانند کلیپس‌ها، مهره‌ها، یا چسب‌های دندانی نصب می‌شوند. بریج‌های دندانی معمولاً از موادی مانند متال (آلیاژهای طلا یا طلا با استیل)، پرسلن و آلیاژهای متشکل استفاده می‌شود. بریج دندان به عنوان یک روش ثابت برای جایگزینی دندان‌ها دارای مزایایی همچون ثبات، تثبیت به صورت دائمی و ترمیم ظاهر و عملکرد دندان‌ها است.

مزایا پروتز ثابت دندان

پروتز ثابت دندان چندین مزیت برای فردی که به آن نیاز دارد دارد. در زیر می‌توانید مزایای اصلی پروتز ثابت دندان را بیابید:

1. ظاهر طبیعی:

پروتزهای ثابت دندان قادر به ایجاد ظاهر طبیعی و زیبا برای دندان‌های مفقود شده یا آسیب دیده هستند. آنها به طور دقیق با دندان‌های مجاور تطابق دارند و برای دیگران نامشخص هستند.

2. استحکام و ثبات:

روتزهای ثابت نسبت به پروتزهای قابل حرکت (مانند پروتزهای متحرک) استحکام و ثبات بیشتری دارند. آنها به دندان‌ها متصل می‌شوند و درون دهان به ثبات خاصی برخوردارند.

3. کارآیی در مکان‌های محدود:

پروتزهای ثابت دندان به خوبی در مکان‌های محدود دهان عمل می‌کنند. زیرا آنها به دندان‌های اصلی متصل هستند و مجبور نیستند به وسیله کلیپس یا چسبندگی به دندان‌های همسایه نگه داشته شوند.

4. راحتی و طبیعی بودن:

پروتزهای ثابت دندان راحتی بیشتری را برای فرد فراهم می‌کنند. شما می‌توانید به طور طبیعی بخندید، بگریید و صحبت کنید، زیرا پروتزها ثابت و استحکام بالایی دارند.

5. افزایش قدرت خوردن:

با استفاده از پروتز ثابت دندان، قدرت خوردن شما بهبود می‌یابد. شما قادر به خوردن مواد سفت و سخت تر و به طور کلی لذت بردن از تغذیه بهتر خواهید بود.

6. حفاظت از سلامت دهان و فک:

پروتز ثابت دندان می‌تواند به حفاظت از سلامت دهان و فک کمک کند. آنها می‌توانند تغییرات و تکانه‌های ناخواسته در دندان‌ها و فک را کاهش دهند و به استحکام و استقامت ساختار فک کمک کنند.

نحوه انجام پروتز ثابت چگونه است

انجام یک پروتز ثابت، مانند بریج دندان، شامل چند مرحله است. به طور کلی، مراحل انجام پروتز ثابت عبارتند از:

  1. مشاوره و بررسی: در این مرحله، دندانپزشک شما اولین بررسی را انجام می‌دهد. او به شما توضیح می‌دهد که آیا پروتز ثابت مناسب برای شماست و چه نوع پروتزی برای شما توصیه می‌شود. همچنین، مشکلات و نیازهای خاص شما را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  2. آماده‌سازی دندان: در مرحله بعدی، دندانپزشک دندان‌های سالم و مجاور را برای نصب بریج آماده می‌کند. این شامل خراشیدن و حذف بخشی از سطح دندان‌های سالم می‌شود تا جایگزین‌ها بتوانند قرار بگیرند. سپس، از شما برداشت دقیق از دندان‌ها و ساخت مدل دندانی استفاده می‌شود.
  3. ساخت و آزمایش پروتز موقت: از مدل دندانی که در مرحله قبلی ایجاد شده است، یک پروتز موقت ساخته می‌شود. این پروتز موقت روی دندان‌های سالم مجاور نصب می‌شود تا در طول زمان ساخت پروتز دائمی، دندان‌های شما حفظ شود و شما بتوانید به طور طبیعی بخندید و صحبت کنید.
  4. ساخت پروتز دائمی: با توجه به مدل دندانی و پروتز موقت، پروتز دائمی ساخته می‌شود. این مرحله شامل ساخت بریج با استفاده از مواد مشخص (مانند پرسلن، آلیاژهای طلا یا آلیاژهای متشکل) است. پس از ساخت، پروتز بر روی دندان‌های سالم به صورت دائمی نصب می‌شود.
  5. آخرین تنظیمات و نصب نهایی: همچنین، پس از نصب پروتز دائمی، دندانپزشک صحت و صحبت کردن را بررسی می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که نصب صحیح صورت گرفته است. در صورت نیاز، نمیل یا تنظیمات نهایی انجام می‌شود تا راحتی و عملکرد بهینه فراهم شود.

همچنین، پس از نصب پروتز ثابت، خیلی مهم است که به بهداشت دهانی مراقبت کنید و دندان‌های خود را به طور منظم تمیز کنید و سوابق دوره‌های تمیزی و بازدیدهای دندانپزشکی را رعایت کنید.

مراقبت از پروتز ثابت دندان چگونه است؟

مراقبت مناسب از پروتز ثابت دندان بسیار مهم است تا طول عمر و عملکرد بهتری داشته باشد. در زیر، تعدادی راهنمایی برای مراقبت از پروتز ثابت دندان را برای شما آورده‌ام:

1. بهداشت دهانی منظم:

رعایت بهداشت دهانی دقیق به حالت کلی دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند. مسواک زدن دو بار در روز با مسواک نرم و استفاده از خمیر دندان مناسب، بطن‌شویی روزانه و استفاده از نخ دندان به شکل صحیح برای حفظ بهداشت دهانی ضروری است.

2. تمیزکردن پروتز:

برای تمیزکردن پروتز ثابت دندان، از مسواک دندان با سر نرم یا برسهای مخصوص پروتز استفاده کنید. با حرکات نرم و دقیق، همه سطوح پروتز را مسواک بزنید تا از رسوبات و برای پیشگیری از التهاب لثه و ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری شود.

3. خوردن مناسب:

پروتزهای ثابت دندان قابلیت تحمل بار خوردن را دارند، اما حتی با پروتز ثابت نیز بهتر است از خوردن مواد سخت، سفت و کشیدنی‌های چسبنده اجتناب کنید. به گفته دندانپزشک خود، مواد غذایی نرمتر و قابل جویدن را انتخاب کنید.

4. اجتناب از عادت‌های مضر:

از عادت‌های مضری مثل جارو برقی در زبان زدن، قرار دادن اشیای سخت و تیز در دهان و باز کردن غلط فنجان و بطری هنگام نوشیدن استفاده نکنید. این عادت‌ها می‌توانند به پروتز و دندان‌های اطراف آسیب برسانند.5. مراجعه به دندانپزشک منظم:

رعایت ویزیت‌های منظم با دندانپزشک برای بررسی و تعمیر پروتز ضروری است. او می‌تواند وضعیت پروتز را ارزیابی کند و در صورت لزوم تنظیم‌ها و تعمیرات لازم را انجام دهد.

سوالات متداول و مهم در مورد پروتز ثابت دندان

۳. آیا پروتز ثابت دندان باعث درد می‌شود؟

عموماً نصب پروتز ثابت دندان به خودی خود درد ندارد. اما ممکن است در مراحل قبل از نصب، مانند خراشیدگی لثه‌ها یا برش مقداری از دندان‌های اصلی، برخی از عوارض کوچک مانند درد یا حساسیت ایجاد شود. اگر درد یا مشکلاتی پس از نصب پروتز بوجود آید، بهتر است به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

۴. چه مدت زمانی برای عمر یک پروتز ثابت دندان انتظار می‌رود؟

عمر یک پروتز ثابت دندان بستگی به مراقبت شما، کیفیت مصنوعات و وضعیت دندان‌های اطراف دارد. با رعایت بهداشت دهانی مناسب، مراجعات دوره‌ای به دندانپزشک و استفاده صحیح از آن، معمولاً می‌توانید برای پروتز ثابت دندان طول عمر حدود 10 تا 15 سال را انتظار داشته باشید.

۵. آیا مراقبت و تمیزکردن پروتز ثابت دندان متفاوت با دندان‌های طبیعی است؟

بله. مراقبت از پروتز ثابت دندان نیاز به روش‌های خاصی دارد. شما باید از مسواک و نخ دندان برای تمیزی پروتز استفاده کنید و می‌توانید از برس‌ها و آب‌کش‌های مخصوص برای شستشوی منظم آن استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام خود را برای ما بفرستید
ارسال پیام